ملعبه ای به نام عرفان حلقه
ساعت ۱٢:۱٦ ‎ق.ظ روز ٢۸ اسفند ۱۳۸٩   کلمات کلیدی: انحرافات فرادرمانی ،نقد عرفان حلقه ،حوزه علمیه و فرادرمانی ،بررسی کلاسهای فرادرمانی

ملعبه ای به نام عرفان حلقه

 

 

پیشگفتار

چند صباحی است که در شهر و کشورمان صحبت از برگزاری مخفی کلاسهای عرفانی می شود که مدعی شفا بخشیدن بیماران صعب العلاج ، ناعلاج و مادر زاد  است. محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه یا کیهانی ، این عرفان را برگرفته از عرفان کهن ایران می داند و حتی زنده کردن مردگان و شفا بخشیدن بیماران ناعلاج توسط حضرت عیسی مسیح(علی نبینا) را از طریق همین نیرو (شعور کیهانی) می داند.

ما هم برای روشن کردن اذهان عموم ،‌نگاهی خواهیم داشت بر افکار ، اهداف و عملکرد عرفان حلقه و همچنین آنها را با دستورات و عقاید اسلام تطبیق خواهیم داد.

 

·         عرفان کیهانی

برخی مدعیان جدید و روشنفکر عرفان ، برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان ، سعی در القای ادعاهای به ظاهر علمی می کنند ؛‌  مانند انرژی درمانی ،‌فرا درمانی ، کیهان درمانی.

بنیانگذار عرفان کیهانی یا حلقه فردی به نام محمدعلی طاهری است. در مورد سطح سواد این فرد اطلاعاتی ارائه نمی شود ولی در کلاسهای عرفان حلقه او را گاهاً استاد ، مهندس یا دکتر خطاب می کنند.

محمد علی طاهری ، بنیانگذار این عرفان ، مدعی است که شعور کیهانی عبارتست از مقوله ای که انسان می تواند با ارتباط مستقیم با خداوند ، صاحب لایه محافظی می شود که با استفاده از این لایه ، افراد بیمار را درمان کند.

 

·         منشأ عرفان کیهانی

عرفان کیهانی بنابر گفته محمد علی طاهری « برگرفته از عرفان این مرز و بوم (ایران) است. اساس این عرفان بر اتصال به حلقه های متعدد (شبکه شعور کیهانی) استوار است و همه سیر و سلوک آن از طریق اتصال به این حلقه صورت می گیرد.»

با نگاهی بر تناریخ عرفان ایران و اسلام و تطبیق آن با عقاید و افکار عرفان کیهانی ، می توان فهمید که منظور آقای طاهری از عرفان این مرز و بوم همان تصوف است. مانند تقسیم دین به شریعت و طریقت که هم اعتقاد تصوف است و هم آقای محمدعلی طاهری.

فلذا نمی توان عارفان بزرگی مانند: سید علی قاضی ، ملا حسینقلی همدانی را از صوفیان دانست زیرا آنها با توجه به نصوص دینی به بُعد اسلام اصیل پی بردند و جریان تصوف از راه عرفانی این بزرگواران متمایز است.

 

·         اساس افکار عرفان حلقه

به طور خلاصه ، عرفان حلقه همانطور که بنیانگذارش (طاهری) اقرار کرده است برگرفته از اندیشه های تصوف است. و ما می دانیم که عوامل پیدایش تصوف در اسلام عبارت است از افکار و مذاهب هندی و بودایی ( در عرفان کیهانی هنگام ارتباط با حلقه الهی باید مانند بوداییان نشست) ، تماس با راهبان مسیحی ، انتشار فلسفه یونانی و خوی افلاطونی و تفسیر به رای از تعلیمات دینی و بخصوص تفسیر و تاویل آیات و روایات و مواردی اینگونه است.

پس می توان نتیجه گرفت که عرفان کیهانی همان افکار و عقاید تصوف است منتها با قالبی جدید و مدرن.

 

·         روش برگزاری کلاسهای آموزشی عرفان کیهانی

این کلاسها به طور زیر زمینی و در خانه ها تشکیل می شود. یک نفر آموزش دیده به عنوان مستر(مربی) عهده دار آموزش و درمان فرادرمانگیران(به کسانی که در کلاسهای عرفان کیهانی شرکت می کنند فرادرمانگیر نام گذاشته اند) را دارد.

این کلاسها معمولاً هفته ای یکبار برگزار می شود و برای شرکت افراد در یک ترم ( که 6 جلسه 2 ساعتی است) مبلغی در بین 300000الی 500000 دریافت می شود. نحوه برگزاری این کلاسها این چنین است که ابتدا فرادرمانگر (مستر ، مربی) به صورت در مورد عرفان کیهانی توضیح می دهد و سپس به طور عملی همه افراد چشم ها را بسته و به کمک مستر از حلقه رحمانیت خداوند متعال انرژی دریافت می کنند و اگر کسی بیماری داشت مستر با انرژی دادن یا لمس اعضای فرد بیمار (روش پولایتی) فرد را مثلاً درمان می کند.

در این کلاسها به طور صریح و غیر صریح القا می شود که انسان به غیر از خود به فرد دیگری احتیاجی ندارد(اصل من دون الله) و در ابتدا کلاس قبل از گفتن بسم الله الرحمن الرحیم این بیت خوانده می شود.

هریک از ما خود مسیح عالمیم                               هر الم را در کف خود مرهمیم

 

 

·         نحوه تبلیغ

نحوه تبلیغ عرفان حلقه عمدتاً به صورت هرمی است. فرد حاضر در کلاسهای عرفان حلقه باید هر هفته حداقل دو نفر را با این عرفان آشنا کند و نتایج آن را هفته بعد به مستر گزارش دهد.

از دیگر روش تبلیغ این عرفان ، نفوذ به NGO  ها ، تشکلات فرهنگی ، آموزشی و دینی است. همچنین تبلیغات گسترده ای با پشتیبانی دهها سایت و بلاگ در اینترنت دارند.

 

·         چرا عرفانهای کاذب و گمراه کننده

1-   یکی از راهبردهایی که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی در شرایط کنونی برای مقابله و جلوگیری از نفوذ و جاذبه آثار و برکات انقلاب اسلامی برای ملتهای جهان به کار گرفته اند. راهبرد انحراف روحیه معنویت خواهی در قالب نحله های مختلف عرفانی است.عرفان نابی که امام راحل در پرتو انقلاب اسلامی به دنیا ارائه داد مبتنی بر منابع کتاب ، سنت ، اجماع و عقل بود نه عرفان خارج از چارچوب عقل و دین. بنابراین از جمله معیارهای بنیادین و کلیدی که عرفان ناب اسلامی را از عرفانهای دروغین و به ویژه عرفان صوفیانه جدا می کند مسئله عقل و شریعت و دین است.

2-   بی توجهی به مکتب اهل بیت (علیهم السلام) ، مدعیانی را به سخنانی واداشته است که حتی مخالفت با نص صریح اسلام است.کسانی صحبت از عرفان اسلامی می کنند که حتی کمترین معلوماتی از فقه و عقاید اسلامی ندارند. مگر در سالهای نچندان دور دکتر علی اکبری ها کم داشتیم که ادعای انرژی درمانی و شفاعت داشتند که آخر سر به اتهام داشتن دهها پرونده فساد اخلاقی محاکمه شدند. جای تعجب دارد که مدعیان عرفان های جدید صحبتی از پایه های عرفان اسلامی که ائمه معصومین آن را ارائه کردند مانند تقوا ، مراقبه ، محاسبه ، مشارطه و... نمی کنند. کسانی ادعای عرفان اسلامی می کنند که حتی در ظواهر نیز احکام الهی و شرع را رعایت نمی کنند؟! کسانی که با انگیزه های مادی و دنیوی و شهوانی در پی انحراف عقائد امت اسلامی بویژه جوانان هستند.

منبع: ویژه نامه سیر بی سلوک ، کانون فرهنگی و تبلیغی امام رضا(ع) تبریز ، شهریور1388

 

 

نویسنده: میرحمید موسوی